מאמרים

לישון כמו תינוק


אז איך ישנתם הלילה? בין אם זו שאלה לעצמי, או נשאלה על ידי בן זוגי- התקווה היא שאוכל לענות- "ישנתי כמו תינוק". אח... לישון טוב- איזה אושר!!

אם אתם ישנים היטב כל לילה- מאמר זה לא אינו עבורכם, אבל אם חוויתם, או ו חווים באופן קבוע מצבים של חוסר שינה- אתם עשויים למצוא עניין ושימוש (יש אפילו טיפים ודרכי פתרון בסוף) במאמר זה. כי אין כמו חוסר שינה כדי להעלות לנו את הסעיף/ לסכן אותנו על הכביש/להפוך אותנו לנרגנים ומתלוננים/לייאש ולתסכל אותנו/לקלקל את מערכות היחסים שלנו- בעבודה ובבית, ובכלל- לאמלל את חיינו. אני זוכרת את עצמי כאם לתינוק שלא ישן יותר משעתיים וחצי ברציפות במשך כשנה וחצי- הסתובבתי כשיכורה (מרוב אהבה לקטן, אך גם מעייפות), היעילות שלי ירדה לאפס והחביבות שלי- כנ"ל. איזה אושר עילאי חוויתי כאשר יום אחד, לאחר כשנה וחצי, סבא וסבתא לקחו את הפעוט לשש שעות, ואני ישנתי את כולן ברצף. ווואאאווו! הרגשתי שאני יכולה "לקרוע את העיר"!!

על פי סקר שערכה קרן השינה האמריקאית  בשנת 2007 , כ- 75% מהאמריקאים חוו בעיות שינה- החל מקטנות וזמניות, ועד בעיות שינה כרוניות וחמורות. סקר זה הראה החמרה במצב השינה ל האמריקאים, כיוון שרק 8 שנים לפני כן, ב- 1999, אחוז הסובלים מבעיות שינה היה בסביבות 62% בלבד. אחוז האמריקאים שפונים לקבלת מרשמים לתרופות שינה עלה עוד יותר- כ- 60 אחוז עליה בתוך 7 שנים. ולתרופות אלה, כידוע יש סכנות התמכרות, שלא לדבר על תופעות הלוואי.

אחת הדרכים המדהימות להקלה בבעיות שינה, ולעתים קרובות- לשחרורן, היא שיטת EFT. בעזרת שיטת EFT איננו מטפלים בסימפטומים של חוסר השינה, אלא מחפשים את הגורמים המפריעים להירדם או לישון שינה רצופה, משחררים אותם- ומרגילים את הגופ-נפש , בהדרגה, לחזור ולישון. אז מה מפריע לנו לישון? הסיבות רבות ושונות, וייחודיות לכל אדם, ובכל זאת ישנן גם סיבות אוניברסאליות, כגון:

·         מתח וסטרס זמני או מתמשך.

·         כעסים וקונפליקטים בלתי פתורים הנצברים בגוף לאורך זמן, בעיקר כעסים וקונפליקטים מודחקים.  

·         חשיפה ארוכה מדי לקרינה- מהטלוויזיה, המחשב, מכשירים סלולריים וכד' – מתבררת כיום כגורם המפריע לשינה רגועה וסדורה. לכן מומלץ להגביל את שעות החשיפה, בעיקר אצל ילדים, ובעיקר בשעות הערב.

·         תזונה לא נכונה, המפריעה לגוף להירגע ולהתכונן לשעת הלילה.

·         חוסר בוויטמין D, הנוצר מחשיפה לשמש. וויטמין D, ובכלל החשיפה לשמש מסייעת בייצור מלטונין, המכונה גם 'הורמון השינה'. חוסר במלטונין מקשה על שינה בריאה.

 

הסיבות כאמור שונות, ובמאמר זה ברצוני להתמקד באותם דברים שניתן לעבוד עליהם ביעילות בשיטת EFT, ובאופן ספציפי- במתחים וכעסים. אלה נוטים להיאגר בגוף, וליצור חסימות אנרגטיות על ערוצי האנרגיה – המרידיאנים. חסימות אלה, שרובן לא מודעות לנו, נמצאות הרחק מהמודע שלנו בשעות הערות שלנו- כיוון שאנחנו כה עסוקים בכל מה שצריך לעשות ולהספיק, שאנחנו יכולים להרחיק ולהדחיק רגשות אלה. אך, כאשר אנחנו רוצים לישון, ואין פעילות תעסיק אותנו- יכול התת מודע לקחת תפקיד מרכזי יותר, ועתה עולים וצפים כל אותם דברים המטרידים אותנו. הם מפריעים לנו להירדם, או מקיצים אותנו באמצע הלילה, ושוב איננו יכולים להירדם.

הסינים מיפו את אברי הגוף הפנימיים על פי היבטים שונים- וביניהם גם השעות בהן מגיע אותו איבר למעין 'שיא הפעילות' שלו. כאשר אנו מתעוררים בשעות קבועות בכל לילה, או נרדמים רק בשעות מסוימות, ניתן על פי מפה זו לבחון איזה מאברי הגוף הוא זה בו ייתכן ויש חסימה אנרגטית, העשויה להיות הגורם המפריע לשינה. לדוגמא,  הכבד קשור גם לרגש הכעס והתסכול. כאשר זורמת האנרגיה (צ'י על פי הרפואה הסינית)  בגוף ללא הפרעות -  מרגיש האדם טוב יותר, קל לו להחליט החלטות, ונפשו רגועה יותר, והחלטית. לעומת זאת, מצב נפשי ורגשי קשה ומתמשך משפיע על הכבד ועל מערכת העיכול. חסימה באנרגיית הכבד יכולה להתבטא בכאב נפשי או פיזי, בכאבי בטן ובקיבה עצבנית. שעות שיא הפעילות של הכבד הן בין 1 ל-3 לפנות בוקר. שחרור כעסים וחסימות על מרידיאן זה, יסייעו לשינה עמוקה וטובה יותר למקיצים בשעות לילה אלה. בנוסף, תפקיד הכבד, על פי הסינים, לנקות את הדם מרעלים. הסינים רואים קשר חשוב בין איכות הדם לבין שקט נפשי, לכן שחרור הכעסים מאפשר לכבד לנקות את הדם טוב יותר ולאפשר לנו עוד יותר שקט נפשי.

 

אז מה עושים בעניין השינה בשיטת EFT ?

1.      כיוון שבעיות שינה קשורות לרוב לבעיות לחץ וסטרס- כל שחרור סטרס הקשור לבעיות יומיומיות - בעבודה, בבית, מצב פיננסי וכד'- יסייע לשינה בריאה ועמוקה יותר.

2.      כאשר ישנם כעסים מצטברים- אנו מחפשים אותם, ומתחילים לשחרר אותם זה אחר זה. פעמים רבות, כבדרך פלא, שחרור של כעס מסוג אחד, משחרר גם כעסים מסוגים אחרים.

3.      כאשר בעיות השינה הן כרוניות- חודשים ושנים- לרוב נמצא כי יש 'סוגיות ליבה' עמוקות יותר תחתן. כעסים או קונפליקטים בלתי פתורים יכולים להפוך לסוגיות ליבה, כמו גם טראומות חווינו ולא עיבדנו דיין (כגון, פרידה או מוות של אדם קרוב, מחלה של אדם קרוב, פיטורין פתאומיים, ארוע טרור, ועוד). סוגיות ליבה מצריכות התייחסות ספציפית, ועבודה פרטנית עם האדם לזיהוי הבעיה העמוקה יותר הטורדת את שנתו, ואז- עבודה לשחרורה.  לדוגמא,  ג'ואן הארווי, מטפלת ב EFT מספרת כיצד סייעה בטיפול EFT טלפוני, לאדם שסבל מאינסומניה (בעיות שינה) במשך 10 שנים. בתחילה לא ידע אותו אדם, דין שמו, מדוע הוא סובל מבעיות שינה וייחס אותן ללחצים בחייו, אך לאחר תשאול ובדיקה, גילה שהבעיה התחילה לאחר פטירת אביו. למרות שאביו לא היה בריא, לא היה דין מוכן לפטירתו, ולמעשה- כשאביו נפטר- ישן דין את שנת הלילה. מובן כי הוא חש אשמה וצער רב, ובמקרה שלו- אינסומניה היתה הדרך בה התבטאו רגשות אלה, אולי כדרך בלתי מודעת להעניש את עצמו. הטיפול ארך מספר קצר של שיחות טלפוניות, כשבסיומו של השבוע הראשון החל דין לישון לילה מלא. לאחר 4 חודשים הוא דיווח כי בעיות השינה נעלמו ללא שוב, וכי הוא מרגיש בריא ומלא אנרגיה.

4.       אפשר להשתמש בטכניקות EFT מתקדמות על מנת לסייע להירדמות טובה יותר דרך, למשל, שימוש במצבים ההיפנוטיים, למחצה שאנו חווים בדקות שלפני ההרדמות, או בדקות היקיצה הראשונות, וכך לאפשר שקיעה עמוקה יותר לתוך השינה או חזרה לשינה ממנה הקצנו.

 

אז- הנה שני טיפים לשינה טובה יותר, לכל אלה המתקשים לישון את הלילה.


 

1.    תיפוף לשינה טובה-

ראשית, על מנת להירדם היטב, עדיף שלא להשתמש בתיפוף רגיל על נקודות המרידיאנים, כיוון שהתיפוף ממריץ את הגוף ובלילה אנו מעוניינים להרגיע אותו ולסייע לשינה עמוקה. הפעם נוותר על נקודת הקודקוד. במקום תיפוף-  עדיף בכל נקודה לעסות אותה בקלות, או פשוט להניח עליהן את האצבעות ולנשום עמוק, 

עסו את נקודת הקראטה, וקחו שלוש נשימות עמוקות ושחררו באיטיות.

הניחו שתי אצבעות על הנקודות שמתחת כל עין- ושוב נשמו ושחררו.

עסו בעדינות את נקודות עצם הבריח, וכמו בתיפוף הקודם, עשו זאת בהצלבת הזרועות. עם כל נשיפה- תנו לעצמכם להרפות יותר את הגוף.

 עסו בעדינות את אמצע בית החזה, את נקודת התימוס.

קצה הגבה- "זהו סוף היום"

צד העין-  "היו בו דברים נפלאים, ואני מודה על כך."

תחת העין- "והיו בו דברים שלא הלכו כפי שתכננתי."

תחת האף- "יש דברים שעדיין הייתי עושה בדיוק באותו האופן".

שקע הסנטר- "ויש דברים שהייתי עושה אחרת לגמרי."

תחת עצם הבריח- "אני מרשה לעצמי לשחרר כל מתח ולחץ שצברתי במהלך היום הזה"

תחת בית השחי-"אני מרשה לעצמי לדעת שאני יכולה פשוט להירגע ולנוח היטב הלילה.

קצה הגבה -"אני בוחרת לדעת שאם אקח את הלחץ מהיום הזה אל תוך הלילה- זה לא ישרת אותי כלל ".

צד העין- "אז אני בוחרת לשחרר את זה"

תחת העין- "ברכות ובקלות".

תחת האף- "ללא קשר למה שקרה במהלך היום הזה- עכשיו הזמן לנוח"

שקע הסנטר-  "כדי לאפשר לגוף שלי להתחדש ולהירפא."

תחת עצם הבריח - "ואני משחררת את כל מה שמפריע להתחדשות ולריפוי הזה."

תחת בית השחי-  "בעדינות ובקלות".

קצה הגבה- "עכשיו הזמן לנוח."

צד העין - "עכשיו הזמן להירגע"

תחת העין -"אני יודעת שהגוף שלי זקוק לזה עתה, כדי שיהיה מוכן ליום הבא".

עסו שוב את נקודת הקראטה תוך שלוש נשימות עמוקות.

למי שסובל מבעיות שינה- מומלץ לעשות תיפוף זה כל לילה לפני השינה למשך מספר שבועות. לאחר מספר לילות, אתם עשויים להרגיש בשינוי של דפוס השינה כולו.

 

  1. לדמיין את התיפוף- לשינה טובה יותר

בשיטה זו אנו רוצים 'לתפוס טרמפ' על מצב אליו אנחנו נכנסים טרום השינה עצמה. שלב זה נקרא 'מצב היפנגוגי', ובו גלי המח שלנו מתנהגים אחרת מאשר במצב הערות. התבניות הנוירו-חשמליות במח, נרגעות והמודעות שלנו נמצאת במצב "היסחפות" או מעין "החלקה" מדבר לדבר. זהו מצב שניתן להשתמש בו ולשקוע לשינה עמוקה יותר. במצב זה אנו רוצים לעשות EFT מבלי לנוע כלל, על מנת לא להפריע להיסחפות זו. נסו לעשות את סדר התיפוף בדמיונכם בלבד. זה מצריך הכרות עם השיטה ברמה כזו שתוכלו לדמיין את הנקודות מבלי לגעת בהן כלל. דמיינו כל נקודה ואמרו את המשפט הבא, או ווריאציה עליו המתייחסת לתחושת ההיסחפות של השלב הזה. לדוגמא:

קצה הגבה- "תחושת ההיסחפות הזו..."

צד העין- "אני נסחפ/ת איתה.."

תחת העין- "זה מרגיש רגוע כל כך, פשוט להיסחף איתה..."

וכד'.

יש סיכוי טוב שתגלו שנרדמתם הרבה לפני שהשלמתם אפילו סיבוב אחד.

 

ליל מנוחה!!!

  לתרגול תוך מעקב אחרי הקלטות של תיפופים,

אתם מוזמנים לעשות לעצמכם מתנה -

דיסק השמע לשחרור לחץ וסטרס. עכשיו- במחיר מוזל!!

 

לישון כמו תינוק
Share
 
 
 
  "גם אצלכם לא כל הימים מתחילים נפלא? קמים עייפים, לחוצים ובלתי מרוכזים? רוצים נורא להרגיש טוב עם עצמכם והחיים, אבל איכשהו זה לא מצליח?
הורידו את ספרון המתנה שהכנתי לכם, וקחו לעצמכם 5 דקות בלבד, ולא תאמינו כמה מהר ובקלות אתם יכולים להרגיש מרוכזים, רגועים ואנרגטיים יותר ליום שלפניכם. להורדה - מלאו את פרטיכם בטופס ההרשמה, ומייד תוכלו להוריד את הספרון שיעשה לכם את הבוקר."

מאמרים

© כל הזכויות שמורות מילכה ליאון | החופש לבחור | המרכז ללימודי שיטת EFT

Tivonet

a>