מאמרים

איך לשרוד במקצוע החדש- היזם-יחיד



ציטוט שקראתי לאחרונה, ואהבתי, אומר: "העולם משתנה במהירות כזו, שמי שאומר על משהו כי הוא אינו ניתן לביצוע, מופרע מדבריו ומעשיו על ידי זה שעושה אותו" (אלברט האבארד).  

ואכן השינויים הם מהירים כל כך, שרבים חיים כיום בתחושה שאם יעצמו עיניים, ולו לרגע, התמונה סביבם, כמו בסרט- תשתנה, התפאורה בהצגת התיאטרון תתחלף, ו...הופ- הם כבר בסצינה הבאה. האמונות והתפישות שלנו של מה ייתכן/אפשרי/הגיוני לעשות- משתנות סביבנו, והניסיון להסביר את ההיגיון של אופן עשיית הדברים הקודם- נשמע אפילו לדובר- מיושן ו 'לא בעניינים'.

אותו "משהו" שנעשה על ידי "מישהו", נעשה פעמים רבות על ידי מה שקרוי כיום- יזם-יחיד. היזם-יחיד הינו מקצוע חדש, שככזה הוא יליד העשור-שניים האחרונים. היזם-יחיד, או כפי שהוא מכונה באנגלית- solopreneur הינו אותו מורה ליוגה/מנחה סדנאות/מדריך טיולים/מטפל בשיטת X, המומחה ל... ובעלי מקצועות עצמאיים אחרים, אשר העסק הפרטי שלהם תלוי בעיקר בידע, במיומנות ובניסיון שלהם עצמם. אם הם לא פתחו סטודיו בו הם מעסיקים מורים אחרים, הקימו חברת טיולים או הנחיית סדנאות בה הם מעסיקים מדריכים נוספים, קליניקה המרכזת תחתיה מטפלים נוספים או חברה למתן שירותי X- הם נשארים יזמי-יחיד.

מקצוע זה הינו קשה ומורכב ביותר. בנוסף על הידע, המיומנויות והניסיון בתחום העיסוק, צריך היזם-יחיד גם ללמוד לשווק את עצמו. לשם כך עליו למצוא את הזמן והאנרגיה ללמוד כיצד לעשות זאת, לגייס את כוחותיו הפנימיים להעז לשים את עצמו במרכז הבמה לא רק בסטודיו או מול הקבוצה, אלא גם ברחבי האינטרנט. דבר זה דורש תעוזה, בטחון עצמי, נכונות לחשיפה והרבה סבלנות. כיום, כאשר רוב השיווק נעשה באינטרנט- נכנס למשחק תחום חדש- השיווק האינטרנטי. המורה ליוגה לא יכולה יותר להסתפק בתליית מודעות על העצים ובמכולות השכונתיות, ומנחה הסדנאות לא יכול  להסתמך על הפרסום במגזין המקצועי או בעיתונות הלוקאלית. עכשיו יש ללמוד את סודות השיווק האינטרנטי- את החוקים של גוגל, את הכללים של משלוחי מיילים, את המינון הנכון של כתיבת בלוגים, כיצד לחבר את הבלוג שלך לדף האוהדים בפייסבוק (אותו גם כן עליך להקים ולתחזק), וללינקדאין כבר הצטרפת?

מצד אחד, לשיווק האינטרנטי יש יתרונות אדירים- התפוצה הפוטנציאלית העצומה שלו, האפשרות להגיע לאנשים הרחק מהמעגל הקרוב או המקומי והבאת אנשים ממקומות מרוחקים אל הקורסים/הסדנאות/ההרצאות ושאר הדברים שאנו יוצרים. האפשרות לשלוח מוצרים אל אלה הרחוקים. בנוסף, חלק מהשיווק האינטרנטי נעשה בחינם או בסכומים נמוכים יחסית. וכך גם הוא משווק לנו- הנה הדרך שתחסוך לכם זמן, תגיע אל מספר גדול בהרבה של לקוחות ותביא אליכם לקוחות במספרים גדולים מאי פעם.

אך מאידך, כשנכנסים לעומק העניין מגלים כי העבודה עצומה. השיווק האינטרנטי דורש למידה רבה, המידע מגיע בכמויות אדירות וכל הזמן יש הזדמנויות להיווכח כמה עוד לא הספקת. עם פתיחת תיבת הדוא"ל- נוחתים להם עשרות המיילים מכל היועצים למיניהם- לשיווק אינטרנטי, לכתיבה שיווקית, למתן סדנאות, לפתיחת עסק מניב, ועוד. בכל רגע נולדת שיטת שיווק חדשה שיזם-יחיד פיתח/למד/מוכר לך. גם הוא (אולי כמוך?) מנסה לבצע דברים שבעבר נחשבו כלא הגיוניים/בלתי אפשריים. כמוכם, גם אני מופצצת בכל יום בהצעות להוריד עוד משהו מאתר אינטרנט, שיעזור לי באמת לבדל את עצמי/לבלוט מעל השטח, כך שיותר אנשים יעדיפו את שירותי. 

להיות יזם-יחיד זה להיות בודד בפסגה, גם אם היא רק בגובה גבעה קטנה, או אפילו תלולית של חפרפרת. יש לך מקסימום סמכות ומקסימום אחראיות על מיליון ואחד תחומים, ברובם אין לך הרבה ניסיון או מומחיות, ואין לך עם מי לחלוק.   

כיזמת-יחידה, בתחום הסדנאות וההנחיה בשיטת EFT- אני טובעת לעתים בים הדברים שעוד לא למדתי על מנת לשווק את עצמי נכון, באוקיינוס הדברים שאני כבר יודעת לעשות נכון- אך טרם הספיקותי - להכניס תכנים לדף בפייסבוק, לכתוב בלוג, לכתוב מאמר לאתר שלי ועוד אחד לאתר מאמרים זה או אחר, לכתוב משהו בלינקדאין, ועוד, שלא לדבר על להיות בקשר עם לקוחות, לענות למיילים, או סתם להרהר באותו דבר אשר יביא ללקוחות את אשר הם באמת מחפשים.

ובתוך כל העבודה הבלתי נגמרת הזו- מתי בעצם אלמד או אנחה את מה שלשמו אני מקימה את כל המערכת התומכת/המשווקת הזו?

אומרים המומחים- העבירו חלק מהעבודה לאחרים- מקדמי אתרים, כותבי בלוגים, וכדומה. רעיון מעולה, אלא שבחישוב פשוט לפחות בשנה הראשונה יש סיכוי טוב שהם ירוויחו מהעסקה יותר מכם, מה גם שכמו בחוקי מרפי עם עוזרת הבית- תבלו שעות רבות בהנחייתם ובניטור של העבודה שהם עושים עבורכם, עד שתעלו על דרך המלך. אז כמה מכם עושים אאוט-סורסינג?  Catch 22. האיזון בין העבודה שלכם לבין העבודה של אחרים כאן חשוב, והוא לא תמיד ברור.

בשנה וחצי האחרונה למדתי הרבה על שיווק אינטרנטי, כתיבה שיווקית, השקות וטריקים נוספים. לא הכל אני יודעת, הרוב אינו סיסטמטי או מתודי במיוחד (וממילא המידע משתנה חדשות לבקרים עם נחיתת כללים חדשים ביוזמת אנשי גוגל, או שינוי הפורמט פרי מוחם הקודח של מפתחי פייסבוק ). וכל שינוי כזה מעלה אצל מיטב המומחים את תדירות המכתבים שהם שולחים. כולם מצלמים ווידיאו, כולם מגלים לנו את המידע האחרון בתחום, שאם נשתלט עליו טכנולוגית- חיי השיווק שלנו ישתנו. ההצלחות והפתרונות נמצאים, באורח פלא, תמיד מעבר לפינה. במילים אחרות- כולם מייצרים ל-ח-ץ על היזם-היחיד שעדיין עמל על התכנים והפורמטים של תחום התמחותו, שמנסה לשמור על המומחיות והיושרה האישית והמקצועית שלו. ולחץ זה הדבר האחרון שהוא זקוק לו.

אז מה אפשר לעשות? ראשית, לחזור אל הליבה של מה שלשמו הקמנו את יזמות היחיד שלנו- תחום המומחיות שלנו, התשוקה והחזון שלנו. אחר כך, יש לפתח אסטרטגיית שיווק ופעולה כלליים, ולהחליט על גבולות הגזרה שלנו. בחודשים האחרונים, למשל, אני מוחקת יותר מיילים ממשווקי פלאי השיווק האינטרנטי מאשר פותחת. אם ברצוני לפתח את מה שאני מלמדת- שחרור מתח, לחץ, כאב ומחשבות מגבילות בעזרת שיטת EFT- אני צריכה שקט. אני מקשיבה יותר לגופי ולתגובותיו כשאני קוראת מייל של מומחה או עומדת להוריד מהאתר שלו את ההצעה הבלתי ניתנת לדחייה שלו, ושואלת- איך זה מרגיש בגוף שלי?  האם מפלס הלחץ שלי עולה? מאיזה מקום אני פועלת עכשיו, או מהו החשש או הפחד המפעילים אותי כשאני עושה download ? ואז אני משתמשת בשיטת EFT על מנת להוריד את הלחץ שלי, על מנת לשחרר את החשש שאם לא אכיר את הטריק השיווקי הבא- לא אצליח לשווק. אני משתמשת בה על מנת לחזק את הכוחות הפנימיים שלי כדי ליצור עוד סדנה שתיתן כלים לאנשים שמחפשים לשחרר לחץ, לרפא כאבים או לשנות את מצבם הרגשי והתפקודי. אני מזכירה לעצמי מה חשוב באמת, וגם זוכרת להוסיף- כפי שאמי היתה אומרת- מעט מלח לתבשיל שלי, כלומר- לזכור שכמו עם שיטות השיווק גם בשיטות הטיפול והעזרה העצמית – יש מגוון גדול, ואנשים מוצפים גם בזה. אני משתדלת שלא לרדד את המסרים שלי עם השיווק למספר רב של אנשים בו-זמנית, ומתאפקת שלא להפגיז את רשימת הדיוור שלי במיילים רבים מדי.

כדי להיות יזם-יחיד צריך כוח פנימי, התמדה, עיקשות והרבה תשוקה למה שאתה עושה, ואת אלה חשוב שלא לשכוח, כשטובעים בים המטלות השיווקיות. אז בפעם הבאה שאתם מחפשים אוויר בתוך ים העצות- חזרו אל הליבה שלכם, חפשו את התשוקה לדבר שהתחילה את כל הסיפור. מצאו מישהו שתוכלו להתייעץ איתו מבלי שתצטרכו לקנות את שירותיו. הכי טוב- מישהו עם שכל ישר שיכול להקשיב לכם. עדיין רוב האנשים שיקנו את שירותיכם אוהבים שכל ישר ואמינות.שיהיה לכם  בהצלחה!!

איך לשרוד במקצוע החדש- היזם-יחיד
Share
 
 
 
  "גם אצלכם לא כל הימים מתחילים נפלא? קמים עייפים, לחוצים ובלתי מרוכזים? רוצים נורא להרגיש טוב עם עצמכם והחיים, אבל איכשהו זה לא מצליח?
הורידו את ספרון המתנה שהכנתי לכם, וקחו לעצמכם 5 דקות בלבד, ולא תאמינו כמה מהר ובקלות אתם יכולים להרגיש מרוכזים, רגועים ואנרגטיים יותר ליום שלפניכם. להורדה - מלאו את פרטיכם בטופס ההרשמה, ומייד תוכלו להוריד את הספרון שיעשה לכם את הבוקר."

מאמרים

© כל הזכויות שמורות מילכה ליאון | החופש לבחור | המרכז ללימודי שיטת EFT

Tivonet

a>