מאמרים

דוקטור, כואב לי!!!


דוקטור, כואב לי!!!

על כאב, סבל וכיצד ניתן לשחררם בשיטת EFT

 

סיפור אמיתי שהפיץ באינטרנט נסים אמון:
איש אחד לא מאוד מבוגר סבל מכאבים ברגל.
הרופאים והאחיות כולם ידעו שהוא סובל כי כל היום הוא הסתובב סביבם והתלונן שכואב לו.
הוא פגש ברופא צעיר שעמד והקשיב לו.
יומיים הוא שוחח איתו ארוכות במסדרון.
אחרי יומיים אמר הרופא: "יש לי שאלה אליך. מה ההבדל בין כאב לסבל?"

האיש ענה שכואב כואב ולפעמים ממש סובלים.
הרופא אמר: "כאב הוא פיזי", ונגע בו בגוף, "סבל הוא בראש", תוך שהוא מניח יד על ראשו.
"אנחנו משתמשים בכול האמצעים שיש לנו כדי להפחית לך את הכאב אמר הרופא, עם התותחים הכי כבדים שיש לנו. השאלה, מה תעשה עם הסבל שלך?"

הרופא היה קטוע רגל מתאונת דרכים, וכאב לו אבל הוא לא סבל דקה אחת.
האיש חשב על זה והחיים שלו התחילו להשתנות.

מהו כאב?

על פי הגדרת הארגון העולמי ללימוד הכאב- "הכאב הינו תחושה גופנית לא נעימה, וחוויה רגשית הקשורה לנזק אקטואלי או  פוטנציאלי לרקמה החיה...". בעבר הרחוק נתפש הכאב כסוג של עונש ("בעצב תלדי בנים"), אך בעידן המודרני הוא נתפש כשילוב של חוויה תחושתית ורגשית שנועדה להזהיר מפני נזק לרקמות הגוף.

"הכאב הוא הטכסיס העתיק בו משתמשת האבולוציה כדי לגרום לנו להיות מעורבים באופן מודע בבריאותו ובטחונו של גופנו" (דונה עדן, תרפיסטית באנרגיה)

כאב, על פי השיטות האנרגטיות הינו סימן, אות, המבקש מאיתנו תשומת לב. בתפיסת תרפיות האנרגיה, איננו מתעלמים מהכאב, דבר אותו אנשים רבים עושים, אלא אנו מתייחסים אליו, בעיקר אם יש לו גם מרכיב רגשי (מה שקורה לרוב). המרכיב הרגשי יכול להיות תסכול, כעס, הצפה, ייאוש, תחושת אובדן ואבל.  המרכיב הרגשי הינו הסבל, ולעתים קרובות הוא כואב או מציק או מפחיד אף יותר מהכאב. הפחד מפני הכאב יכול להוות משא כבד יותר מהכאב עצמו.

כאב הינו תחושה סובייקטיבית. הוא משתנה מאדם לאדם, בין תרבויות ובין תת-קבוצות. גורמים כגון דיכאון, חרדה, חוויות כאב קודמות ותפישות עולם מעצבות את חווית הכאב.

 

סוגי כאב. ניתן לסווג כאבים על פי מספר פרמטרים:

משך הכאב

כאב חד/ אקוטי = פתאומי, חד ולעתים קרובות קשור להישרדות פיזית כתוצאה מ תאונה או מצורך בטיפול רפואי.

כאב ממושך/כרוני= כאב ארוך טווח, קבוע או חוזר, אולי קשור לפציעה ישנה, ( בשיטות אנרגטיות- לעתים קשור להישרדות רגשית או להחזקה של רגש בגוף.)

כאב אקוטי יכול להפוך לכאב כרוני אם לא מטופל. לכן חשוב לטפל כמה שיותר מהר, למשל בעזרת תיפוף.                                   כאב כרוני נחשב כיום למחלה בפני עצמה. הכאב הכרוני הינו הסיבה השכיחה ביותר לאובדן ימי עבודה והגורם הנפוץ ביותר לירידה ביכולת התפקוד ולפגיעה באיכות החיים. לעיתים קרובות, הוא מוביל את האדם הסובל להסתגרות ואף לדיכאון, כפי שקורה במחלות ממושכות אחרות. כאבי מפרקים, כאבי גב וכאבים הנובעים מנזק עצבי הינם דוגמאות לכאב כרוני.  בתרפיות אנרגיה כאב כרוני הינו כאב שלא צריך כבר להיות שם.

 

סוג הכאב:

כאב הנגרם כתוצאה מנזק לרקמות (נוסיספטי)- התחושה- חד או עמום. נגרם כתוצאה מתגובה נורמאלית של עצב תחושתי לנזק או מחלה ברקמות הגוף. בדרך כלל מטופל בתרופות לשיכוך כאב., או בניתוח.

כאב הנגרם כתוצאה של נזק לעצב (נוירופתי)- התחושה: שורף, יורה. נגרם כתוצאה מפעילות לא תקינה של עצב, הנובעת מפגיעה בעצב עצמו
כאב נוסיספטי יכול להיות כאב שמקורו בעור או בשלד (כאב סומטי) או כאב שמקורו באיברים פנימיים (כאב ויסצרלי).
כאב סומטי

לרוב מקורו בנזק לעור, שריר או מפרק. הכאב חד, ברור וממוקם היטב.  
כאב ויסצרלי 
כאב שמקורו בנזק לאיברים פנימיים - כאב עמום. לעיתים קשה לאתר את מקומו, ולעיתים מקרין למקומות אחרים-
Referred pain.= כאב המורגש באיברים אחרים מהאיבר הניזוק, לדוגמה, כאב בהתקף לב – מורגש בחזה או ביד. כאב מוקרן נגרם מאחר ועצבים מאזורים שונים בגוף מגיעים לאותו מרכז בחוט השדרה.


מיקום הכאב: 
שטחי, עמוק או כאב שמקורו בנזק לאיברים פנימיים (ויסצרלי)

עוצמת הכאב
:
קל, בינוני, חזק.

 

מה בין כאב וסטרס?

סטרס הינו דבר אינדיבידואלי, והוא מוגדר על ידי האופן בו אנו תופשים את הסיטואציות שלפנינו, ביחס לכוחות העומדים לרשותנו. סטרס הינו מצב או תחושה שחווה אדם כאשר הוא מרגיש כי הדרישות ממנו גדולות מהמשאבים שהוא חש שיש לו.

הנס סייל, חוקר הנחשב לאבי תפיסת הסטרס, טוען כי "סטרס הינו מידת הבלאי של הגוף...". כל אדם חש מדי פעם כי יש לו יותר מדי על הצלחת, שהדרישות גדולות מדי, ומצב זה יוצר סטרס. גם כאב מוסיף על הצלחת הזו, ותחת כאב אנו חשים כי יש לנו פחות משאבים.

 

הדמיון בין סטרס וכאב:

  • סטרס וכאב- שניהם סימנים מגופנו שעלינו להקשיב לו. אנו צריכים להקשיב לכאב ולסטרס על מנת לעשות משהו בעניין: לטפל בהם, לשחרר אותם, להחליש אותם, לחפש תשומת לב נכונה לפני שהם מחמירים.
  •  סטרס וכאב נוטים להצטבר ולהתגבר כאשר איננו מטפלים בהם או מתעלמים מהם.
  • ניתן לטפל בסימנים של סטרס וכאב באמצעות שיטת EFT , אך ראשית יש להקשיב ולשים לב לסימפטומים.
  • על פי תפישות אנרגטיות סטרס מתמשך מתיש את המערכת החיסונית ואת המערכת האנרגטית. לאחר זמן, הסטרס מצטבר ומתגבר וחייב "ללכת לאנשהו", וכך יוצר הגוף את הכאב, כדרך מילוט של הסטרס. כאשר נוצר כאב, ואין לו מענה או טיפול ברמה המיידית וברמה העמוקה יותר- הוא מוסיף עו יותר על הסטרס וכך יוצר 'מעגל רשע' (ההפך 'ממעגל קסמים').
  • סטרס, וכאב, גורמים לתאים, ולגוף, להתכווץ פנימה בניסיון להגן על המקום הפגוע. הכיווץ מונע זרימת דם חופשית לאזור הכואב וכך מונע ריפוי טבעי. הכיווץ יותר מתח/סטרס גופני, שבתורו מגביר את הכאב, וחוזר חלילה. שחרור הסטרס והדאגה משחררים את הכיווץ ומאפשרים זרימה של חומרי הזנה למקום.

 

כיצד בפועל עוזרת שיטת EFT לשחרור כאבים?

בשיטת EFT איננו טוענים שהשיטה מרפאה. זו שיטה לעזרה עצמית המסייעת להרגיש טוב יותר/חזק יותר/לשחרר כל רגש שמפריע את האיזון של המערכת החיסונית. השיטה משחררת את המטען של הקונפליקט הרגשי אשר פעמים רבות תורם לבעיה הגופנית ומחזירה את האיזון האנרגטי.  כאשר יש אתגר רגשי/פחד ישן/אשמה/פגיעה- הבריאות שלנו יכולה להיפגע.התיפוף מוריד את רמת הסטרס, וכך מפנה את הורמוני הסטרס החוצה מהמערכת.

התיפוף על נקודות המרידיאנים משחרר לתוך מערכת הדם אנדורפינים, הידועים כמשככי כאבים טבעיים, וכך מוריד את רמת הכאב. ירידת רמת הכאב, בפני עצמה, מורידה את רמת הסטרס הכללית של הגוף, משחררת את ההתכווצות של התאים, מאפשרת יותר תנועתיות וכך הזרמת יותר דם אל האזור הפגוע (והמכווץ). היא מאפשרת חשיבה חיובית יותר ואופטימיות באשר לכח הריפוי הטבעי- מה שמעצים את תחושת הביטחון והרוגע ומונע כיווץ.

מחקרים מוכיחים כי הטראומה הרגשית משתחררת פעמים רבות לפני הבעיה הפיזית, והריפוי הפיזי יכול לקרות מיידית, או ייקח זמן. עם זאת, כאשר אנו מצליחים לרפא טראומות רגשיות, ומשם את הפיזיות- לעתים התיקון נעשה חזק ממה שהיה קודם.

 

4 דרכים, או "דלתות",  לשחרור סטרס וכאב מצטבר:

1.      שחרור הסימפטומים שעל פני השטח ומפריעים לנו. מטרת התיפוף: הכאב האקטואלי/תחושת הלחץ/אי הנוחות. לדוגמא:

·         "למרות כאב הגב הזה..."

·         "למרות כאב הראש הזה..."

·         "למרות הלחץ הזה"

2.      תיפוף על הרגשות הנמצאים בבסיס הכאב (פחד, כעס, אשמה, פגיעה). מטרת התיפוף היא הקונפליקטים הרגשיים הנמצאים בעומק ותורמים לבעיות. תשומת הלב יכולה להיות על כל רגש שנראה לי "תקוע בפיזיולוגיה של הגוף שלי".

·         "למרות הכעס הזה שיושב בגב שלי"

·         "למרות תחושת האשמה שגורמת לי לכאב הצוואר הזה..."

3.      לדבר אל הסימפטומים. להניח יד על המקום הכואב ולדבר אל עצמי, לברר מה החלק הזה מבקש ממני."הי, מה העניינים, מה היית רוצה לספר לי. מה אתה צריך ממני?". ההכרה בהתעלמות מהכאב עושה פלאות לשחרורו.

·         התיפוף יכול להיות:"למרות שהתעלמתי מהכעס שגורם לכאב הגב הזה, אני..."

4.      שימוש ב EFT להרגעה והורדת סטרס כללי, כרוטינה יומיומית. שחרור הסטרס מאפשר לגוף לנוח, לתאים להתחדש ולהניע את מנגנוני הריפוי הקיימים בהם ממילא, אך המשותקים על ידי תהליכי הסטרס והורמוני הסטרס שרמתם בדם גבוהה מהרצוי. להורמון הקורטיזול, המכונה גם הורמון הסטרס, יש שרשרת תגובות כימית מזיקה, הגורמת להרס תאים מוגבר מהרצוי והתשת המערכת החיסונית.  

 

דיאגנוזה רפואית

חשוב ביותר- EFT אינו שולל/מתנגד/סותר/עובד כנגד כל דיאגנוזה רפואית. נהפוך הוא, אנו ממליצים ומבקשים מלקוחות להיבדק רפואית. בנוסף- כל אדם נדרש לקחת אחראיות מלאה על גופו כשהוא משתמש בשיטה.

אנו עובדים עם התגובה הרגשית-פיזית של האדם ביחס למה שהממסד הרפואי אומר לו, והפרשנות שהאדם נותן לאמירה זו. לעתים, גורמת דיאגנוזה רפואית, והאופן בו היא ניתנת, לרגשות של חשש, פחד, חרדה, דאגה, הגורמים לתגובות גופניות של התכווצות, סגירה, אטימה וכד'.  ב- EFT אנחנו עובדים על הפרשנות של האדם לדיאגנוזה ומשחררים את הלחץ הרגשי והגופני, וכך מאפשרים ריפוי.

טיפים לעבודה עם כאבים:

  1. טיפ מס. 1- קבלו את גופכם כדבר אינטליגנטי- לגוף יש יכולת מופלאה לספר לנו ולהנחות אותנו דרך רגשות, מחשבות, כאב והקלה. אינטליגנציה זו היא אינטליגנציה של אנרגיה. כאשר האנרגיה שלנו 'שלילית'- מחשבות שליליות הרגליות, רגשות, אמונות מגבילות וטראומות בלתי פתורות- לאלה יש השפעה דרמטית על הגוף.EFT משחרר את אנרגית הריפוי העצמית הטבעית של הגוף על ידי 'הרמת התדר האנרגטי' ושחרור מחשבות תוקעות.
  2. טיפ מס. 2- אמונות הינן מחשבות שאנו הופכים למציאות- מחשבות מגבילות משפיעות על כל תא בגוף דרך התדרים האנרגטיים. כאשר עולה כאב- אל תאשימו את הגוף אלא גלו סקרנות וחפשו את המסר שהגוף מנסה להעביר לכם. שימוש ב EFT לשחרור מחשבות אלה, במיוחד אלה שמרגישות כל כך אמיתיות- משחרר אנרגיה עצומה. שחררו את האמונות המגבילות ועשיתם שינוי עצום.
  3. טיפ מס. 3- תאי הגוף צפים בתוך הנוזל הבין-תאי. הרגשות המשפיעים עלינו בכל רגע 'צובעים' את הנוזל הזה בצבעים שונים, על פי ההורמונים המשתחררים אל מערכת הנוזלים. הורמוני הסטרס מיועדים להישרדות קצרת טווח בלבד. אם תאי הגוף שלנו שוחים בהם לאורך זמן רב- אנו שואבים מהם את הכוחות. כשאנו מאשימים את גופנו, כועסים עליו ומתוסכלים ממנו- תאי גופנו ישחו "במרק" הזה.   לכן, אם אינכם מרוצים ממשהו בגופכם- בדקו את מצב את מצב הרוח ההרגלי שלכם. תופפו על מצבי רוח אלה, גם מספר פעמים ביום, כמה דקות בכל פעם.
  4. טיפ מס. 4- התכווננו לכיוון בריאות- גם אם זה ייקח עוד זמן, ויש דרך לעשות- כוונו עצמכם ואת ה GPS הפנימי שלכם לתפישת עולם של בריאות וכוח. התכוונות לכיוון של בריאות מהמקום בו אתם נמצאים כרגע- זו הדרך.
  5. טיפ מס. 5- קבלו את עצמכם ואת המקום בו אתם נמצאים כמו שהוא. החליטו שלא לדחוף כנגד המקום בו אתם נמצאים כרגע (כואבים/חולים/כועסים) ולקבל את עצמכם ואת גופכם כמו שאתם ברגע זה. "אני נמצאת היכן שאני, וזה בסדר, ואני בוחרת להמשיך להתמקד בכיוון ההבראה". (ייתכן שתחושו שאינכם רוצים להיות במקום זה, ואז תופפו:"אינני רוצה להיות כאן...ממש אינני רוצה...אבל אני מקבלת ומכבדת את עצמי ואת המקום בו אני נמצאת כרגע".
  6. טיפ מס. 6- אירועים וחוויות ספציפיים מאוחסנים בתאי הגוף. שחרור זיכרון האירועים- יביא הקלה ויסייע בריפוי.
  7. טיפ מס.7- כאב חד- כאשר יש כאב בעוצמה גבוהה- אין צורך לדבר. אפשר להתחיל לתופף מנקודות הפנים, ולעבור דרכן ללא דיבור. כאשר הכאב יורד ועולים תכנים- אפשר להוסיף את הדיבור. אם הכאב נמצא באזור הראש (מיגרנה) ותיפוף על הפנים מרגיש לא טוב, ניתן רק לגעת בנקודות או להשתמש בנקודות שעל האצבעות.
  8. טיפ מס. 8- ההתמדה משתלמת. לעתים צריך לתופף באופן קבוע לאורך זמן. אם אינכם משיגים תוצאות- בצעו את תרגילי האנרגיה לאיזון המערכת האנרגטית, ייתכן שאתם במצב של היפוך.
על מנת לטפל באופן עמוק בכאב ולשחררו ייתכן שלא יספיק המידע הניתן במאמר זה. לשם כך, יש צורך לעתים קרובות להגיע אל האמונות, הפחדים ואפילו הרווחים הנסתרים המסתתרים מאחורי הכאב. לשם כך יש לעבוד עם מנחה בשיטת EFT, להעמיק ידע באמצעות קורסים, סדנאות וכדומה. עם זאת- תמיד אפשר להתחיל לבד. להזיק לא תזיקו. 

 

ללמוד כיצד להשתמש בשיטת EFT, היכנסו לסרטון הזה.  

 

לבריאותכם ושתזכו לימים יפים ונטולי כאב.  

 

 

 

דוקטור, כואב לי!!!
Share
 
 
 
  "גם אצלכם לא כל הימים מתחילים נפלא? קמים עייפים, לחוצים ובלתי מרוכזים? רוצים נורא להרגיש טוב עם עצמכם והחיים, אבל איכשהו זה לא מצליח?
הורידו את ספרון המתנה שהכנתי לכם, וקחו לעצמכם 5 דקות בלבד, ולא תאמינו כמה מהר ובקלות אתם יכולים להרגיש מרוכזים, רגועים ואנרגטיים יותר ליום שלפניכם. להורדה - מלאו את פרטיכם בטופס ההרשמה, ומייד תוכלו להוריד את הספרון שיעשה לכם את הבוקר."

מאמרים

© כל הזכויות שמורות מילכה ליאון | החופש לבחור | המרכז ללימודי שיטת EFT

Tivonet

a>