מאמרים

כיצד להקל על חרדת בחינות


הגיע היום, הגיעה השעה, תיכף תתחיל בחינת סיום הקורס/ בחינת הבגרות/מבחן התיאוריה או ה-'טסט'/ ראיון העבודה, ואתם- מזיעים... מתקשים לנשום... חשים כעס, ייאוש וחוסר תקווה נוכח המצב בו תצטרכו לתת את מיטבכם בפרק זמן קצוב לעיניהם של אנשים בעלי סמכות.

הבחינה מתחילה ואתם ...אולי רועדים...הנשימה מהירה....הידיים קפואות... הבטן מתהפכת ויש בחילה..... כאב ראש... המוח מוריד מסך...אתם לא מסוגלים להיזכר בדבר מכל מה שאתם יודעים. אתם מוכנים לטמון את ראשכם עמוק באדמה, ובלבד לא לשמוע את הקול המוכר בתוכו, האומר - "אני לא מסוגל/ת לעבור את זה עכשיו!!! בחיים אני לא אצליח!!" סיוט.

 

 

אם אתם תלמידים או סטודנטים במשרה מלאה/חלקית- הסיוט הזה חוזר כל מספר שבועות. איך אפשר כך?!!

 

חרדת בחינות היא למעשה סוג של 'חרדת ביצוע', הגורמת לאדם לחוות תחושות גופניות ונפשיות המאפיינות מצבי לחץ. היא 'מתודלקת' על ידי הקשר שעושה האדם בין תוצאת הבחינה לערך העצמי והאישי שלו, קשר הרואה יחס ישר בין התוצאה של הבחינה ל'מה אני שווה'.  עבור הסובלים ממנה- תלמידי בית ספר, סטודנטים, אנשים עובדים ומי שלומד נהיגה יכולה חרדה זו להיות חוויה משתקת, מגבלה של ממש בדרך להשיג את הבגרות, התואר, רישיון הנהיגה או ההכרה המקצועית הנכספים. החרדה ותופעותיה מפריעות לאדם לבצע את הבחינה באופן מיטבי, ובאותו הזמן גם מהוות, באופן בלתי מודע ומכוון, הגנה מפניה. כיוון שאנו נוטים לנוע לכיוונם של דברים המסבים לנו הנאה, או הרחק  מדברים המסבים לנו סבל, חרדת הבחינות יכולה ליצור מעין 'אליבי' להימנעות מבחינה או לחוסר תפקוד בה. באופן זה משמשת החרדה כ'מגן' מפני הסיטואציה הבלתי רצויה- הסיטואציה של 'ביקורת'.

 

אם אתם סובלים מחרדת בחינות- אתם בחברה טובה. כ-15% מהאוכלוסיה סובלת ממנה. אתם לא לבד. החדשות הטובות הן, שיש מה לעשות בעניין. אפשר להקל על החרדה הזו, ואף להשתחרר ממנה לחלוטין. ישנן שיטות, אשר שיטת  EFTהיא אחת מהן, בעזרתן ניתן להשתחרר מפחדים וחרדות אלה, אפילו לתמיד.

 

רגע לפני, נזכור שרמה קלה של חרדה או התרגשות לפני בחינה היא דבר טוב, כיוון שהיא מעלה את עוררות הגוף, שולחת אדרנלין אל הגוף והמוח, ומסייעת לנו להיות חדים, ברורים ונכונים לפעולה. הבעיה היא, שרמה זו בקלות הופכת לגבוהה מדי, ואז הורמוני הסטרס, שהאדרנלין אחד מהם, גורמים לנו להרגיש חרדה כאילו אנו נמצאים בסכנת חיים פיזית. במצב זה מצלצלים פעמוני האזעקה, אדרנלין וקורטיזול נשלחים אל המוח, הגוף מתכונן לבריחה ולכן דם עשיר בחמצן נשלח אל הגפיים, על חשבון האיברים הפנימיים, והמוח נכנס למצב פעולה המשתק זמנית את הזיכרון. כל אלה מביאים אותנו לרצות 'לעוף מכאן, וטוב רגע אחד קודם' במקום לשבת ולכתוב את הבחינה.

 

ישנן שיטות שונות להתמודדות עם חרדת בחינות, אך יש לזכור כי חרדה זו אינה 'מבוססת הגיון', ולכן אינה נוטה להשתחרר על ידי פנייה אל ההיגיון של האדם הסובל ממנה. גישה אפקטיבית בהרבה נדרשת כאן, כזו היכולה לפוגג את תחושת הפחד המניעה את האדם החרד.  בהיותה שיטת גוף נפש, הפועלת על העולם הרגשי דרך מערכת האנרגיה של הגוף לשחרור מצבים, זכרונות ורגשות לא רצויים- EFT היא שיטה המתאימה לצורך זה.

 

כאן המקום להבהיר כי  בהתייחסות ל'חרדת בחינות', אינני מתכוונת למי שלא התכונן לבחינה, וחש חרדה כיוון שיודע שאינו מוכן היטב, ואף לא למי שלא הצליח להבין את החומר לבחינה, ולכן חושש- וזה מובן- לעשות אותה. פחדים מציאותיים אלה אינם בגדר 'חרדת בחינות'. חרדת בחינות מתייחסת לפחד לא מציאותי ובלתי הגיוני של מי אשר, אלמלא החרדה, היה מרגיש מוכן בהחלט לבחינה.

 

אנשים החווים חרדת בחינות מפחדים שהם לא יעמדו בסטנדרט, שהמבחן יחשוף- בדרך כלשהי- את חולשתם. הם חשים, באופן מודע או בלתי מודע, כי הבחינה מאיימת על תחושת הערך העצמי שלהם. תחושה זו, לעתים קרובות, היא תוצאה של חוויות קודמות בהן נחשף האדם (לרוב בגיל צעיר) לסיטואציה של הערכה/בחינה, בה הרגיש חשוף, לא מוגן, מחוץ לטווח הבטחון הפנימי שלו. אולי היתה זו 'קריאה אל הלוח' של המורה, בה לא הצליח 'לספק את הסחורה', והיה חשוף לתגובות (לעג?) ילדי הכתה, או שהיתה זו איזו הערה של דמות סמכותית, אשר חשפה אותו בחולשתו אל מול הסביבה. בעולם המודרני בו אנו נדרשים תכופות 'לספק את הסחורה', בו הטכנולוגיה חושפת אותנו בפני סביבה רחבה, לא תמיד ברשותנו, הלחץ לעמוד בסטנדרט יכול לייצר חרדה משתקת.

 

 יהא מקור הבעיה אשר יהיה,  בעבודה בשיטת EFT ניתן לשחרר את המשקעים והפחדים שנצרבו במערכת הגופנית-שרירית, ולהיפטר מחרדת הבחינות. אחת הדרכים היא לברר מהו הדבר ממנו מפחד האדם בהקשר לבחינה. האם הוא חושש שלא יזכור דבר, או לא יצליח להתרכז, האם מה שעוצר אותו הוא זיכרון של חווית בחינה משתקת, או של תגובה של אנשים חשובים לו, אשר לא הצליחו לראות את הישגיו? בהתאם לכך, ניתן לנסח את משפט הפתיחה, כמקובל בשיטת EFT , למשל:

"למרות הפחד שלא אצליח להתרכז בבחינה שגורם לי להרגיש דפיקות לב ולחץ, אני מקבל/ת את עצמי כמו שאני עם חרדת הבחינות, והכל."

או

"למרות שלפני כל בחינה אני מרגיש/ה כמו ילד/ה שקוראים לו ללוח, ואני מפחד/ת שלא אצליח- אני מקבל/ת ומכבד/ת את איך שאני מרגיש/ה עכשיו". וכד'.

 

אם אינכם מכירים את שיטת EFT ואתם רוצים ללמוד כיצד להשתמש בה, היכנסו לסרטון בדף הבית.

 

כדי לשחרר לעומק את אותם פחדים הגורמים לחרדת הבחינות, מומלץ להגיע אל מטפל/מנחה מנוסה בשיטה, אשר יסייע לגלות את אותם ה'שדים' שטורדים את מנוחתכם, ולשחרר אותם. ישנן מספר טכניקות מוצלחות ביותר, המסייעות למטפל/מנחה, כמו לבלש טוב לגלות את עקבות הבעיה, ואז- כמו קוסם- לפוגג אותן. בנוסף, בתוך ה'טיפול' תלמדו כיצד לעבוד בשיטת EFT באופן עצמאי, כך שכאשר יעלו בעתיד לחצים מסוגים שונים- תוכלו לשחרר אותם בעצמכם, וכך תעצימו את הכוחות האישיים שלכם.

טיפול/הנחיה בשיטת EFT  מבוצע ביעילות רבה הן  במפגש פנים אל פנים והן במפגש/הנחיה טלפונית.

 

כמו כן, ניתן ללמוד את עקרונות השיטה וליישמם לחרדת הבחינות מתוך דיסק השמע- "חופש מלחץ וסטרס- בקצות אצבעותיך".

בכל מקרה, ואפילו לפני שתתחילו בשיטת EFT, אתם מוזמנים להוריד לעצמכם את ספרון התרגול בדף הבית ולתרגל תרגילי אנרגיה פשוטים, אשר יסייעו לכם לרכז את האנרגיות שלכם, למקד את המחשבה, ולהשיג הרגשה טובה יותר בכל יום. מומלץ לתרגל כל בוקר. 

מניסיוני שנים רבות בעבודה עם סטודנטים ותלמידים, אני יכולה להעיד כי לעתים קרובות די בדקות ספורות של טיפול כדי לשנות באופן משמעותי את מצב הרוח, יכולת הריכוז, רמת הלחץ והמוטיבציה של הנבחן. 

בהצלחה בבחינות!!!

כיצד להקל על חרדת בחינות
Share
 
 
 
  "גם אצלכם לא כל הימים מתחילים נפלא? קמים עייפים, לחוצים ובלתי מרוכזים? רוצים נורא להרגיש טוב עם עצמכם והחיים, אבל איכשהו זה לא מצליח?
הורידו את ספרון המתנה שהכנתי לכם, וקחו לעצמכם 5 דקות בלבד, ולא תאמינו כמה מהר ובקלות אתם יכולים להרגיש מרוכזים, רגועים ואנרגטיים יותר ליום שלפניכם. להורדה - מלאו את פרטיכם בטופס ההרשמה, ומייד תוכלו להוריד את הספרון שיעשה לכם את הבוקר."

מאמרים

© כל הזכויות שמורות מילכה ליאון | החופש לבחור | המרכז ללימודי שיטת EFT

Tivonet

a>